ورود |عضويت جمعه 10 فروردین ماه 1403
شرح خبر
1396/07/29

نمونه ای کم نظیر از اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی در مزرعه لاوونی زفره


نمونه ای کم نظیر از اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی در مزرعه لاوونی زفره منطقه کوهپایه         

امروز خشکسالی تا دل مناطق خوش آب و هوای استان اصفهان نیز پیش رفته است . اما روستائیان هیچگاه تسلیم نشده و با خلاقیت و کارآفرینی به آبادانی روستاهای خود مشغول هستند .

هنوز در گوشه و کنار روستاها افرادی هستند که دست روی دست نگذاشته و با همت تلاش و تحمل سختی های زیاد روستای خود را آباد کردند و تسلیم خشکسالی و مشکلات نشدند . نمونه این افراد را در مزرعه حسن آباد لاوونی از توابع روستای زفره در بخش کوهپایه اصفهان میتوان یافت . مزرعه ای در دل رشته کوههای زفره جائی دنج و خوش آب و هوا که خشکسالی خود را به آنجا رسانده و خانواده قوامی را با مشکل جدی کمبود آب مواجه ساخته است . اما خانواده پرتلاش و خستگی ناپذیر قوامی در مقابل خشکسالی سر خم نکردند و با آگاهی و علم و دانش و با خلاقیت ؛ مزرعه را نجات دادند و این در حالی است که علاوه بر خشکسالی ؛ آب و برق و گاز هم ندارند . فعالیتهای شاخص این خانواده بطور مختصر عبارتند از : کشت زعفران - کشت درختان بادام ؛ انار ؛ پسته ؛ گلابی و سیب - کشت گیاهان داروئی - پرورش شترمرغ - پرورش گوسفند و مرغ خانگی - تولید قارچ دکمه ای - تولید محصولات گلخانه ای از جمله گوجه زیتونی - احداث استخر بزرگ ذخیره آب و پرورش ماهی - تعمیر و بازسازی قنات – اختصاص تعداد زیادی از درختان جهت احیاء فریضه ذکات - اجرای آبیاری قطره ای - تولید گلهای شب بو و استفاده از انرژی خورشیدی جهت روشنائی منزل و مزرعه .

در گفتگوئی که با آقای سید حسن قوامی پدر این خانواده داشتیم ایشان گفتند : با کم شدن آب قنات ؛ جهت آبیاری درختان آب نداشتیم بنابر این ناچار شدیم از قالبهای یخ استفاده کنیم و با خریداری قالبهای یخ و قرار دادن آنها در نزدیک ریشه درختان ؛ باعث شد تا حداقل یکماه درختان را از بی آبی نجات دهیم . وی همچنین گفت : ما قنات را مرتبا لایروبی میکنیم و اخیرا قنات مزرعه را کاملا بازسازی نموده ایم و یکی دیگر از ترفندها برای حفظ درختان  استفاده گسترده از پوششهای پلاستیکی و مواد آلی و گیاهی بوده است و پلاستیکها را دورتادور درختان پهن کردیم تا رطوبت خاک تبخیر نشود و در روشی دیگر از شیشه های نوشابه و آب معدنی استفاده کردیم و آنها را بصورت وارونه در کنار ریشه درختان قرار دادیم و با این کار سطح باغات را به 14 هکتار رساندیم . وی در ادامه گفت ما موفق شده ایم حدود 2 هکتار کشت زعفران ایجاد کنیم و زعفرانها را خودمان خشک کرده و پس از بسته بندی بنام زعفران سید وارد بازار میکنیم . ایشان به اتفاق همسر و فرزندان از خاک مرده مزرعه ؛ طلای سرخ (زعفران) تولید میکنند . آنها در کنار کشاورزی به پرورش شترمرغ نیز اشتغال دارند و با استفاده از انرژی خورشیدی مزرعه و منزل را روشن میکنند . خانواده زحمتکش قوامی با احداث استخر بزرگ ذخیره آب و عایق بندی آن توانسته اند به پرورش ماهی نیز بپردازند . در کنار همه این فعالیتها چهار سالن تولید  قارچ دکمه ای در روستای زفره و مزرعه لاوونی راه اندازی نموده اند . از آخرین تلاشهای این خانواده ؛ احداث یک واحد گلخانه تولید گوجه های زیتونی است که واقعا در بخش کوهپایه بی نظیر است . به هرحال خانواده قوامی در بسیاری از زمینه های کشاورزی و دامداری نقش فعال داشته و به معنای واقعی اقتصاد مقاومتی را جامه عمل پوشانده اند و تاکنون گزارشات متعدد رادیویی و تلویزیونی و حتی مستند تلویزیونی از فعالیتهای ایشان تهیه و در رسانه ملی پخش شده است .    

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
 
  نظرسنجي
نظر شما در مورد این پرتال چیست؟

 

تعداد جوابها : 6113

عالی : 94%
خوب : 0%
متوسط : 1%
ضعیف : 5%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 262
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 262

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 6972142
Visitors بازديد هاي امروز: 2346
Visitors بازديد هاي ديروز: 3410
Copyright (c) 1403/01/10 پرتال مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا